Koffie Kàn is een kleine koffiebranderij in het centrum van Wenduine. Zaakvoerster Marjolein Vermeersch is intussen de derde generatie koffiebranders, nadat ze de zaak in 2011 overnam van haar ouders .

Marjolein: “Wij roosteren onze koffie aan een relatief lage temperatuur op een trage manier. Daarom hebben we het graag over ‘Slow Coffee’ bij Koffie Kàn. Een gevolg van deze trage benadering van de koffieboon is dat veel mensen onze koffie veel beter verdragen.”

Rechtstreeks contact met leveranciers

Ze hebben zowel gangbare als biologische koffie in hun aanbod zitten, maar voor beiden huldigen ze het principe van eerlijke handel: “We werken voor onze biokoffie al meer dan vijfentwintig jaar met dezelfde plantage, die al die jaren een goede kwaliteit heeft geleverd. Dat verwachten we natuurlijk ook, en we betalen er ook een goede prijs voor, die ver boven de marktprijs ligt. Het is trouwens niet vanzelfsprekend om als koffiebrander rechtstreeks contact te hebben met de plantages. Bij onze bioplantage in Mexico hebben we die wel. Zo zien we hoe zij het product met de nodige zorg behandelen.”

"We betalen voor de goede kwaliteit van onze koffiebonen een goede prijs, die ver boven de marktprijs ligt."

Met hun biokoffie Pachamama steunen ze The Coffee Trust, een organisatie die zich bezighoudt met projecten in de Zuid-Amerikaanse koffiegebieden. Ze leren hen gevarieerd eten, een moestuin onderhouden, dieren houden en melken, allemaal met het doel hen minder afhankelijk te maken van de koffieteelt. Marjolein vertelt: “Ik geloof dat je die mensen vooral vooruit helpt door hen zelfvoorzienend te maken.”

Eigen winkel

Koffie Kàn zet in op duurzaamheid, en bekijkt dat zo breed mogelijk. “Zo kiezen we voor kleinere afzetkanalen als voedingswinkels, detailhandel en bakkerijen”, zo vertelt Marjolein. “Zij kunnen immers het best onze boodschap vertellen. Bovendien hou ik niet van de macht die een supermarkt heeft. Ze kunnen bijvoorbeeld eisen om je prijs te laten zaken of te investeren in marketing, terwijl de kwaliteit die wij leveren wel zijn prijs heeft. De consument wil die prijs ook betalen."

Om voeling te blijven houden met klanten, kiezen ze doelbewust voor een eigen winkel. Ze zitten dan ook verankerd in het dorpscentrum. Marjolein vindt dat contact met de consument erg belangrijk en zet daar ook op in: “Bij ons zien de mensen ook hoe het product gemaakt wordt: er zit een glazen wand tussen de winkel en onze productiehal.”

 

Dit portret is afkomstig van BioForum Vlaanderen, een van de partnerorganisaties van Voedsel Anders. Vind meer info over de BioForum Vlaanderen op de website.

Foto: Frank Toussaint, BioForum Vlaanderen

Groeiende beweging voor agro-ecologie

Volg Voedsel Anders Vlaanderen op